{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Tinka
Tinka
Tilmeldt:
17. dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.950

Forvirret over vacciner :-S {{forumTopicSubject}}

I dag har Dejligdrengene været til sundhedstjek - og sunde er de smiley Vi sprang over katteinfluenza-vaccination, for til min undren havde dyrlægen ingen vaccine uden kattesyge på lager.
Først tvivlede han endda på, at sådan en vaccine overhovedet fandtes :-S . Og han sagde, at der heller ikke var andre end mig, der nogensinde havde bedt om katteinfluenza-vaccine uden kattesygedelen. Underligt :-S .

Jeg er ret forvirret, for jeg er helt sikker på, at jeg for nogle år siden bestilte en vaccine <b>uden</b> kattesygedelen hos dem, OG at de da også fik den vaccine hjem til os .... (selvom der i vores journal hos dyrlægen står, at den ønskede vaccine ikke kunne skaffes).
Har nu tjekket papirerne herhjemme, og kan se, at drengene i 2009 blev vaccineret med Purevax RC, og den er da kun mod katteinfluenza??? Eller?.....

Nå , men her gik jeg og troede, at det efterhånden var ved at være standard, at dyrlæger har katteinfluenza-vacciner uden kattesygedelen på lager. Men det lader det så ikke til....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forvirret over vacciner :-S
  • #1   14. maj 2014 Nej, det er i hvert fald absolut ikke standard, hvilket også er grunden til at jeg spørger pænt på forhånd om det kan lade sig gøre. Min dyrlæge har dog typisk, men min gamle havde ikke - og måtte få lov at låne af min nuværende dyrlæge i øvrigt, da de nok ikke gad bestille en hel omgang hjem.

    Men langt de fleste alm. mennesker sætter sig jo ikke ind i den slags, men gør bare som dyrlægen anbefaler, og det er jo pt årlig vaccine også inklusiv kattesyge. smiley


  • #2   14. maj 2014 Hmmm - en ting er ikke at have vaccinen hjemme - en anden og mere tvivlsom er ikke at vide den eksisterer.

    Efter hvad jeg kan se er Purevax RC den eneste i DK uden kattesyge. Der findes andre - men ikke i DK

    Jeg er heldig at bruge en klinik der har det hele - og altid at blive spurgt hvad jeg ønsker


  • #3   14. maj 2014 Nårh ja, sandt.. Jeg har endnu ikke mødt en dyrlæge, der ikke vidste at der fandtes en smiley

  • #4   14. maj 2014 Eva, så vidt jeg ved, har vi samme dyrlæge.

  • #5   14. maj 2014 Tinka - Det har vi smiley

  • #6   14. maj 2014 # 5) Eva - Ja, det mente jeg jo nok, så jeg er da helt mystificeret over, at han pludselig her i dag siger, at vaccinen uden kattesygedelen ikke findes :-S . Men han slog det så op i en bog, og kunne se, at det gjorde der.

    Og mystisk, at der står i min journal derude, at de havde ringet forgæves til mig for at meddele, at de ikke kunne skaffe Purevax, dengang jeg havde bestilt det, og at der er nævnt at kattene er blevet vaccineret med Felovax (eller noget lign.) i deres papirer, når der i mine egne papirer herhjemme står, at de er blevet vaccineret med Purevax - præcis som jeg tydeligt husker, at de blev.

    Tror altså, at de er ved at have for travlt derude smiley


  • #7   14. maj 2014 Tinka - Hov, overså lige det var dig der havde lavet startindlægget, flot.. Hvem var du da inde ved derude? (Du kan evt. sende en pb) For det lyder da som nooooget af en tanketorsk..

  • #8   14. maj 2014 Min dyrlæge fik PUREVAX RC hjem, da mine katte var testet, og egentlig kun behøvede den ene del i RC, men der er jo kun den,,, og denne gang gik det fint med Mitti, ingen reaktion overhovedet.
    Birk skulle ikke have vaccine.
    Min dyrlæge er lidt usikker på det her, for hvor lang tid dækker testen smiley men som jeg siger, der er mange som kun vaccinere hver 3 år og uden test, så de er nok sikre mindst et år eller 2, har så aftalt, at de bliver tjekket igen til foråret og hvis de ikke skal toppes op, ja så tester vi efter 2 år igen.


  • #9   14. maj 2014 Pb er sendt.

  • #10   14. maj 2014 Jette - jeg kan også tydeligt huske hvor smertefrit det gik, da mine katte blev vaccineret med Purevax. Så var da lidt skuffet over, at den ikke var på lager i dag. Ved de to andre forskellige vacciner, vi har prøvet (med kattesygedel) bliver Bjarne dårlig af den ene, og Bruno af den anden. Så det gider vi ikke mere.

    Min dyrlæge sagde, at han kun vaccinerer sine egne katte hvert 3. år, så jeg regner med, at det må være et ok interval.


  • #11   14. maj 2014 Ja jeg har slavisk vaccineret hvert år smiley men ikke mere.
    Røde er jo basis vaccineret og det var Mitti ikke og de skulle toppes op af det samme,, mener det var herpes? Så man kan jo være heldig med 3 års planen og specielt når de har fået flere vacciner.
    Hvis alt går efter planen ender det med test hvert 3 år med mine, og så må vi se om de mangler noget. Mitti skulle jo have den 3 vaccine i september i år men har nu fået den minus kattesygen.


  • #12   14. maj 2014 Min dyrlæge mente vist, at det var synd at stresse kattene med blodprøver (og det tænker jeg også), så vi satser bare på at hvert 3. år er fint.
    Kattesygevaccine vil jeg ikke udsætte dem for mere.... medmindre der skulle komme en kattesygeepidemi her i området.


  • #13   14. maj 2014 Tinka - Jeg vaccinerer også kun mine kastrater hvert 3. år, da det er så lang tid den med kortest holdbarhed holder - og det er katteinfluenzaen, der har det smiley
    I USA anbefaler dyrlægeforeningerne efterhånden også alle i deres guidelines at vaccinere hvert 3. år smiley


  • #14   14. maj 2014 Aha Eva, så du vaccinerer ikke med Purevax RC?

  • #15   14. maj 2014 Problemet ved ikke, at vaccinere hvert år, er som det eneste, at man ikke kan forsikre dem i Dyrekassen smiley men det kommer nok også til, at følge med de nye tider.

  • #16   14. maj 2014 Tinka - Jeg gjorde i starten, fordi det da endnu var lidt uklart hvor længe katteinfluenza delen holder, men det er efterhånden ret godt bevidst at den holder i mindst 3 år smiley Så nu er jeg stoppet, og nøjes så i stedet bare med et årligt sundhedstjek smiley Men tænker nok egentlig at jeg næste gang bare vil have kastraterne vaccineret med purevax RC, når nu kattesyge delen holder nok i hvert fald deres levetid ud smiley

  • #17   14. maj 2014 Ja Jette, hvis katte risikerer at blive syge af at blive overvaccineret, så er det da en dårlig forretningsstrategi af forsikringsselskabet smiley

    Tror heller ikke katte kan komme i pension, hvis vaccinationen er mere end 1 år gammel. Åndssvagt. :-S


  • #18   14. maj 2014 Hvis de skal til udstilling eller på pension, kan man teste og få en attest, men det koster jo mere smiley

  • #19   14. maj 2014 # 16) Så bliver det spændende, om de så har Purevax RC på lager næste gang ;-).
    Mener at Finn sagde, de ville bestille den hjem, (men er lidt i tvivl om det bare var, hvis jeg ville komme til vaccination igen snart.... )


  • #20   14. maj 2014 Jette jeg har mailet med dyrekassen, ang det med at vaccinere hvert år. Fik det svar at så længe man fulgte dyrlægens råd var det ok med dem

  • #21   14. maj 2014 Tinka - Ellers så bare husk at nævne det for dem når du bestiller tiden? Det gør jeg, men jeg skal jo som regel også have en god del gjort når jeg kommer smiley

  • #22   14. maj 2014 # 21) Eva - det var til når dine kastrater skal vaccineres, jeg mente smiley


  • #23   14. maj 2014 Tinka - Ah, misforstod lige smiley Men som sagt plejer jeg at nævne når jeg bestiller tiden at jeg gerne vil have det til dem, så jeg har ikke oplevet dem ikke have det hjemme smiley Fik dem lige vaccineret her i januar uden problemer.


  • #24   15. maj 2014 Trine det lyder da fint smiley nu er det så mig som har sagt hvordan jeg vil have det og dyrlægen er mere usikker smiley men har tænkt, at høre om de stadig dækker Birk.

  • #25   15. maj 2014 # 24) Jette **nu er det så mig som har sagt hvordan jeg vil have det**

    Ja, man skal da også selv sørge for at være på forkant med alt ... hvad enten man skal til dyrlæge, tandlæge, læge, eller frisør ;-).
    (jeg er sikkert en pisseirriterende klient/patient/kunde).


  • #26   15. maj 2014 Nogen skrev om Dyrekassen, og så ville jeg lige tjekke hvad Agria siger, jeg har forsikring hos dem nemlig. I vilkårene står der:

    "Forsikringen gælder for den kat eller de katte som angives i
    forsikringspolicen. Katten skal være ID-mærket og tilstrækkeligt
    vaccineret mod kattesyge (parvovirusinfektion) og katteinfluenza i
    henhold til veterinærmedicinsk anbefaling. Den skal være
    revaccineret efter de alment gældende veterinære anbefalinger i
    henhold til de korrekte og godkendte vejledninger for den
    pågældende vaccine, der skal være godkendt i Danmark."

    Hvordan vil i tolke det? "Veterinære anbefalinger", mon det er hvad ens dyrlæge anbefaler eller?


  • #27   15. maj 2014 Ja det vil jeg mene. Sådan skrev dyrekassen også til mig, da jeg spurgte dem

  • #28   15. maj 2014 # 26 **Den skal være revaccineret efter de alment gældende veterinære anbefalinger i henhold til de korrekte og godkendte vejledninger for den
    pågældende vaccine, der skal være godkendt i Danmark. **

    "Hmmm, der står <i>alment</i> gældende, så jeg tror det vil være bedst at få forsikringsselskabets konkrete tolkning på skrift.
    Jeg har googlet lidt, og det varierer, hvad de forskellige dyrlæger anbefaler, så hvad der er "alment gældende", synes jeg er svært at gennemskue.

    Lurer lidt på, om problemets rod er producenterne, der anbefaler årlig vaccination, trods vaccinerne beskytter længere tid... hvor lang tid har dyrlægerne åbenbart også forskellige meninger om :-S.
    I går nævnte min dyrlæge jo, at han selv vaccinerer sine katte hvert tredje år. Så jeg går da bestemt ud fra, at det må være tilstrækkeligt. Men hans kolleger fra klinikken har skrevet en artikel om vaccination i Dansk Dyreværn medlemsblad, og der står bl.a at vaccine mod katteinfluenza skal gives hvert år.... og at " vaccinerne mod kattesyge og rabies holder 3 år" (Og så ER det sgu da mærkeligt, at de ikke har seperate vacciner på lager :-S )

    Ikke så sært at man kan blive forvirret, når man jo ikke selv har nogen forudsætninger for at vurdere det.




  • #29   15. maj 2014 Ja jeg mener, at der stod noget om produksentens forskrifter sidst jeg kikkede smiley og det er hvert år, de lever jo af, at sælge det.

  • #30   16. maj 2014 Jeg er også tilbøjelig til at tro, at det nok er producenternes anbefalinger, der menes med "alment gældende" .

    Mine katte er ikke forsikret, så personligt kunne jeg egentlig være ligeglad, men jeg synes, det er kritisabelt, hvis det er medicinalvarefirmaer, der så at sige "tvinger" folk til at overvaccinere deres sygeforsikrede katte smiley .

    Ud fra det jeg har hørt og læst om vacciner, antager jeg, at der er en risiko ved overvaccinering, og så synes jeg da, det er underligt, at der ikke er mere kritisk fokus på det fra dyrlægers og myndigheders side. Jeg får den tanke, at "det er bare dyr" og så er det ikke så vigtigt at mindske eventuelle risici smiley .
    Hvis det handlede om vaccination af børn, mon der så ikke ville blive stillet krav om separate vacciner og optimale tidsintervaller mellem de forskellige vacciner?...

    Nedenståede artikel blev bragt både her og der sidste år, men den har åbenbart ikke vundet bredt gehør.

    (link fjernet)


  • #31   16. maj 2014 Ja mine 2 unge er ikke forsikret fordi jeg ikke vil vaccinere en gang om året, Birk har sin forsikring endnu, men jeg må have spurgt dem om de dækker ellers bliver den opsagt! Så må jeg have en større opsparing,, det skal jeg jo alligevel, for jeg skal jo betale i første omgang og der er jo selvrisiko og ting som ikke bliver dækket.
    Men jeg har da været rigtig glad for forsikringen ved Dyrekassen og jeg/ mine katte har været et dyrt bekendtskab for dem smiley


  • #32   16. maj 2014 Bliver helt i tvivl om jeg har forstået dem rigtigt nu. Tror også jeg lige jeg må prøve at ringe til dem, for vil helt ikke vaccinere Tilde hvert år, men vil være helt sikker på at hun så stadig er forsikret

  • #33   16. maj 2014 # 31) Ja Jette, også den vej rundt - altså at nogen, der ellers gerne ville forsikre deres dyr, undlader det pga. et tåbeligt krav om overvaccination smiley .

    # 32) Trine - Få det på skrift.


  • #34   16. maj 2014 Helt enig med Tinka, få det på skrift ang. vacciner smiley

  • #35   16. maj 2014 Det vil jeg gøre smiley

  • #37   16. maj 2014 Ja det gør de fleste og kattesygen holder i mange tilfælde livet ud.

    Jeg vil så sige, at Røde på 2år og vaccineret de første 3 gange, han var ikke fuldt dækket af herpes, så han blev også vaccineret i år, men uden katte syge.
    Mitti på et havde kun fået de 2 første, og det eneste der ikke var fuld dækning forvar igen herpes, så han blev også vaccineret her i foråret, uden kattesyge, hvor han egentlig først skulle vaccineres i septemper.
    De bliver også begge testet til foråret 15, så håber jeg de er fuldt dækkede.
    Hvis man har mange katte, bor i risiko områder eller har ude katte skal man tilpasse det efter forholdene, det er jo ikke en spare rundte for de skal jo stadig til års tjek i mine øjne, altså med mindre de har været hos dyrlægen af andre årsager og har fået et fuldt tjek der smiley


  • #38   16. maj 2014 Jeg har skrevet til Agria og bedt dem være specifikke omkring hvad de nøjagtig mener med den betingelse. Synes i øvrigt det er svært at vide hvad der er rigtigt at gøre i forhold til vaccination, folk siger noget forskelligt synes jeg.

  • #39   17. maj 2014 Stuen - Lis har tidligere skrevet en artikel om vacciner (skal se om jeg kan finde den og lægge linket ind her) og det er pga. den artikel, jeg for år tilbage besluttede at lade der gå et par år mellem katteinfluenza-vacciner, og længere mellem kattesyge-vacciner. Jeg havde dengang en snak med min dyrlæge, som sagde god for den plan.

    Men så her for nylig kom jeg i tvivl, fordi kolleger fra hans egen klinik i det seneste nummer af Dyreværnsbladet skrev, at katteinfluenza-vaccinen skal gives hvert år, og at kattesygevaccinen holder i 3 år.
    Derfor formodede jeg selvfølgelig, at de har separate vacciner på lager, så det er muligt at vaccinere mod katteinfluenza hvert år, og mod kattesyge hvert 3. år.
    Men det havde de ej.
    Da min dyrlæge så - indtil han fik det slået op - pludselig mente, at der slet ikke fandtes katteinfluenzavaccine uden kattesygedelen, var min forvirring total :-S.

    Nå, men jeg er endt med at være ganske tilfreds med, at klinikken ikke havde katteinfluenzavaccinen på lager. Er (igen) nået frem til, at hvert tredje år, må være nok. (og at mere kattesygevaccine er overflødig for mine kattes vedkommende).

    Mon ikke Lise Bang har skrevet noget mere om vacciner i sin bog? (den hedder noget i stil med "Et langt og sundt liv for hund og kat").


    Det der især irriterer mig ved det vaccinebøvl er, at jeg har en fornemmelse af, at det er medicinalvarefirmaerne, der fastholder anbefalingen med årlig vaccination, velvidende at det er unødvendigt (og måske endda skadeligt), og de ved godt, at vi lader os køre rundt på røven af dem, og vaccinerer vores katte i vildelse, fordi vi er bange for ikke at beskytte vores katte mod sygdom .... og nogle dyrlæger tør vel heller ikke andet end at "parere medicinalindustriens ordrer". Men ved at overvaccinere vores katte risikerer vi måske netop at øge risikoen for (nyre)sygdom. smiley

    (nå nu blev det så langt og rodet at jeg mistede tråden... :-S)


    Så fandt jeg Lis' artikel smiley
    (link fjernet)


  • #40   17. maj 2014 Stuen - Hvilket vaccinationsprogram, der er optimalt, afhænger også af hvilken type hjem man har smiley

  • #41   17. maj 2014 Mener det er katteleukæmi og katteaids mine bliver vaccineret for årligt. Der er indimellem tilfælde af leukæmi her i området, så det synes jeg er godt de bliver vaccineret mod. Jeg er usikker på hvad de ellers bliver vaccineret for, men tror nok det er katteinfluenza/kattesyge hver 2. eller hvert 3. år, er ikke sikker dog.

  • #42   17. maj 2014 Stuen - Man kan ikke vaccinerer mod katteaids. Leukæmien kan man vaccinere imod, men det er ikke omkostningsfrit. Dog fint til fritgående katte i et område med leukæmi.


  • #43   18. maj 2014 Eva K> hmmm....så må det være leukæmien de vaccineres for, troede også det var aids.

Kommentér på:
Forvirret over vacciner :-S

Annonce